Ben je van plan om binnenkort je eigen bedrijf te starten of ben je recent begonnen? Dan is het goed om ook na te denken over je administratie. Hoe ga ik mijn boekhouding verwerken? Kan ik zelf mijn boekhouding doen of wil ik dit (deels) uitbesteden? Welke software past bij mij?

Boekhouding in Excel

Veel starters beginnen hun administratie in Excel. Dit komt omdat dit in eerste instantie geen kosten met zich meebrengt, op zich dus niets mis mee, maar dan komt de aangifte inkomstenbelasting (belastingaangifte) en dan heb je cijfers nodig die niet uit jouw Excel document blijken. Uiteraard kan een administratiekantoor jou helpen om deze gegevens in een Balans te zetten zodat dit bruikbaar is in jouw belastingaangifte. Maar dan ben je al je voordeel van het gratis gebruik van Excel weer kwijt aan een administratiekantoor.

Het is daarom verstandig om goed te kijken naar een handig boekhoudprogramma. Veel boekhoudprogramma’s zijn voor starters extra aantrekkelijk doordat je extra korting krijgt. Maar ook voor niet-starters loont het om over te stappen naar een boekhoudprogramma.

Voor- en nadelen van boekhoudprogramma’s

Nadelen:

  • Je krijgt direct te maken met vaste kosten, zelfs als je nog niets hebt verdiend.
  • Termen die gebruikt worden, zijn soms lastig te begrijpen.

Voordelen:

  • Banktransacties worden veelal automatisch overgenomen in je administratie dus niet meer overtypen.
  • Je kunt facturen aanmaken en direct verzenden aan de klant.
  • Boekhoudprogramma’s moeten zich houden aan de wet- en regelgeving.
  • BTW aangifte vaak met 1 druk op de knop verzenden.
  • Samenwerken met je administratiekantoor zonder jouw logingegevens te hoeven geven.
  • Inzicht in openstaande in- en verkoopfacturen.
  • Inzicht in je winst en verlies.

Twijfel je of een boekhoudpakket aansluit op jouw wensen, neem dan contact op met Asento.