Welke documenten nodig voor de belastingaangifte?

Welke documenten nodig voor de belastingaangifte?

Vaak krijg ik de vraag, welke documenten zijn nodig als iemand anders de belastingaangifte voor mij invult? Op deze pagina vind je de meest voorkomende zaken. Twijfel je? Neem gerust contact op!


Gezinssamenstelling 

  • Naam, BSN, geboortedatum van jou en fiscaalpartner.
  • Naam, BSN, geboortedatum (thuiswonende) kinderen.

Inkomsten 

  • Jaaropgave werkgever / pensioenfonds / uitkeringsinstantie (UWV).
  • Balans / verlies-winst rekening (voor ondernemers).
  • Overzicht inkomsten en kosten van overige werkzaamheden.
  • Overzicht partneralimentatie.

Woning en hypotheek 

  • Jaaropgave betaalde rente + begin en eindsaldi hypotheek.
  • WOZ-beschikking (let op! Waarde van 1 januari van het voorgaande jaar).
  • Datum afsluiten lening.
  • Overzicht financieringskosten t.b.v. hypotheek.

Bezittingen en bankrekeningen 

  • Jaaropgave bankrekening.
  • Overzicht waarde beleggingen / kapitaalverzekeringen / bouwdepot en uitgeleend geld.

Uitgaven 

  • Overzicht betalingen lijfrente, inkomensvoorziening.
  • Overzicht specifieke zorgkosten.
  • Overzicht giften aan ANBI of SBBI of steunstichting.
  • Overzicht betaalde alimentatie, niet zijnde kinderalimentatie.
  • Overzicht uitgaven studiekosten (excl studies die onder Studiefinanciering vallen).
    Let op! Vanaf 2022 zijn studiekosten niet meer aftrekbaar in de belastingaangifte

Overige 

  • Overzicht betaalde / ontvangen voorlopige aanslagen.
  • Machtigingscode Digid.

Downloaden in PDF

Wil je dit liever in PDF, klik op de knop om het bestand te downloaden.

Reacties zijn gesloten.